Collageen is een supereiwit dat essentieel is voor de spieren en gewrichten

Collageen is misschien wel het bekendste eiwit dat er is en waarschijnlijk ook een van de belangrijkste. Dit supereiwit zorgt er namelijk voor dat onze spieren en gewrichten sterk en gezond blijven en heeft zelfs een positieve invloed op onze hart en bloedvaten. Collageen is zeer belangrijk voor het bindweefsel en wordt ook wel naar gerefereerd als een lijmvormend eiwit. Niet alleen voor zaken in ons lijf, maar ook zaken die aan de buitenkant zichtbaar zijn, zijn zeer afhankelijk van de collageenproductie, zoals bijvoorbeeld de huid, het haar en onze nagels. Collageen tekort symptomen zijn bijv. zwakke nagels. Collageen helpt daarnaast ook bij spierherstel en de opbouw van spieren.

Iedereen heeft baat bij collageen

Door de brede functie van collageen is het wel duidelijk dat geen mens zonder collageen kan. Gelukkig is het lichaam tot op zekere hoogte zelfvoorzienend in de productie van collageen. Vanaf de geboorte tot ongeveer 25 jaar is het lichaam 100% zelfvoorzienend in de collageenproductie. Na deze leeftijd neemt de productie langzaam af, waarna we op latere leeftijd uit onszelf vrijwel geen collageen meer aanmaken. Er zijn dan ook diverse producten op de markt die geconsumeerd kunnen worden om de verminderede collageenproductie te compenseren. Dit houdt het lichaam vitaal en zorgt ervoor dat verschillende ouderdomskwalen en klachten bestreden kunnen worden en getemporiseerd worden, zoals bijvoorbeeld de rimpelvorming van de huid.

Collageen is het meest effectief in supplementen

Er zijn steeds meer mensen die collageen producten kopen om het lichaam gezond te houden. Hoewel collageen terug te vinden is in diverse soorten voedingsmiddelen, zoals vis, vlees, en groenten, is dit vaak niet de meest effici├źnte manier om de collageenproductie aan te vullen. Door het verwerken van de voeding in het lichaam gaat er collageen verloren en is het lastig om de collageenproductie met slechts voeding te compenseren. Er wordt dan ook steeds meer gekozen voor supplementen, zoals bijvoorbeeld viscollageen hydrolysaat.

Deze vorm bestaan uit eiwitten die voor een deel al afgebroken zijn en daardoor extra snel opgenomen kunnen worden door het lichaam. Vaak is dit verkrijgbaar in poedervorm en makkelijk te mengen in een shake of in andere voeding. Een te veel collageen is bijna onmogelijk. Maar desondanks doe je er goed aan om niet meer dan 10 gram per dag binnen te krijgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *